Menu
EN | SK

Prípadová štúdia Zachej.sk

Ako už 10 rokov vyvíjame eshop, ktorý pravidelne víťazí v súťaži ShopRoku?

zachej.sk

Základné informácie o projekte Zachej.sk

  • Eshop a vydavateľstvo zamerané na predaj kresťanskej literatúry (tlačené publikácie, e-knihy, audioknihy, e-časopisy) a doplnkov.
  • 5-násobný finalista a 3-násobný víťaz ceny ShopRoku v kategóriách Knihy a e-čítanie a Zábava.
  • Firma s 6 internými zamestnancami, desiatkami externých spolupracovníkov a priemernou expedíciou 30 000 kg kníh ročne fungujúca od roku 2013.
Navštíviť web

V prípadovej štúdii o eshope Zachej.sk sa dozviete

  • Akú má eshop predajnú filozofiu a čím sa odlišuje od iných online obchodov,
  • ako dokážeme súčasne vylepšovať technológie aj dodávať nové funkcionality,
  • a akú úlohu zohráva vo vývoji komunikácia so zákazníkom.
Ako sa eshop stane niekoľkonásobným finalistom súťaže ShopRoku?

Ako sa eshop stane niekoľkonásobným finalistom súťaže ShopRoku?

Súťaž ShopRoku organizuje populárny cenový porovnávač Heureka už od 2009. V tom čase sa k účastníkom radili aj obchodné domy, no neskôr sa organizátori rozhodli sústrediť len na online priestor. Dnes môžu eshopy získať 4 rôzne druhy ocenení v 13 kategóriách, podľa druhu predávaného tovaru.

Najhodnotnejším ocenením súťaže je pravdepodobne Cena kvality. Do nej Heureka automaticky zaradzuje všetky online obchody, ktoré využívajú certifikovanú Heureka službu Overené zákazníkmi. Kritériami je najmä spokojnosť zákazníkov vyjadrená prostredníctvom dotazníkov, percento odporúčajúcich zákazníkov, ako aj počet hodnotení či celkový počet produktov. A práve tu Zachej.sk vyniká natoľko, že sa medzi finalistov zaradil už 8-krát.

Eshop je totiž v maximálnej miere orientovaný práve na používateľov a ich zážitok z nákupu. Stavia najmä na štyroch pilieroch:

Názor zákazníkov

Názor zákazníkov

Eshop zbiera spätnú väzbu zákazníkov, vyhodnocuje ju a závery z nej zohľadňuje pri ďalšom vývoji či rozširovaní ponuky produktov.

Zároveň zobrazuje slovné i “hviezdičkové” používateľské recenzie každého tovaru. K produktom tiež pridáva aj rozsiahlejšie hodnotenia, ktoré píše jeho vlastný tím autorov a zverejňuje na blogu.

Odborná zákaznícka podpora

Keďže ide o obsahovo špecifický eshop, každý zamestnanec prechádza dôkladným školením, aby dokázal zákazníkom poskytnúť naozaj užitočnú pomoc a odporučiť im vhodný produkt podľa ich požiadaviek.

Podporu môžu nakupujúci kontaktovať viacerými spôsobmi. Počas pracovnej doby majú k dispozícii call centrum so zvýhodnenou cenou za hovor. Mimo pracovnej doby môžu využiť live chat, kontaktný formulár alebo email.

Správcovia eshopu reagujú na každý jeden používateľský dopyt, a to v čo najkratšom možnom čase.

Dostupnosť tovaru

Dostupnosť tovaru

Aby bola zabezpečená čo najrýchlejšia expedícia objednávok, eshop spolupracuje s distribučnou spoločnosťou, ktorá dokáže pokryť rýchle a efektívne doručenie aj pri veľkom množstve objednávok.

Vďaka aktívnemu prepojeniu eshopu so skladovým systémom distribútora zobrazuje obchod vždy reálny stav skladových zásob. Distribučná spoločnosť neustále informuje eshop o aktuálnom stave skladu. Samotný eshop zas spätne zasiela údaje o rezervovanom počte produktov z práve vytvorených objednávok.

Do administrácie eshopu sú zároveň implementované funkcionality pre čo najprehľadnejší manažment objednávok, ako napríklad:

Možnosť filtrovania objednávok podľa rôznych kritérií

Spôsob dopravy, stav objednávky, kľúčové slovo, dátum vytvorenia, realizácie platby a i.

Detail nákupu znázorňujúci celý priebeh objednávky

Kompletný záznam toho, ako a kedy sa menil stav objednávky z prijatej až po doručenú.

Detail informácie o zákazníkovi

Ak ide o registrovaného zákazníka, systém pri ňom zobrazuje percentuálnu zľavu podľa zákazníckej skupiny, do ktorej patrí.

Možnosť dodatočnej zmeny údajov v už zákazníkom odoslanej objednávke

V prípade požiadavky zákazníka je možné dodatočne upraviť adresu doručenia, fakturačnú adresu, spôsob doručenia alebo dokonca pridať/zameniť produkt.

Možnosť dodatočného uplatnenia zákazníckej peňaženky

Registrovaní zákazníci dostávajú z každej objednávky 3 % minutej sumy naspäť do svojej Zachej peňaženky. Nazbierané peniaze môžu neskôr v určitom čase premeniť na zľavu v košíku. Ak si ju zabudli aplikovať, stačí im kontaktovať podporu. Administrátori dokážu následne na základe požiadavky zákazníka pridať zľavu k objednávke aj dodatočne.

Osobitná sekcia pre expedíciu

Využívajú ju prioritne spolupracovníci z distribučnej spoločnosti, ktorí tu majú prístup cez svoje vlastné kontá. V rámci nej je možné sledovať napríklad počty kusov či váhy tovarov, alebo zaslať informácie o objednávkach do externých systémov špedícií, ako je Packeta, GLS či Slovenská pošta. Ďalším plusom je aj možnosť tlačenia vlastných štítkov pre termotlačiareň.

Prehľad stavu skladov

Na základe tejto informácie dokážu pracovníci eshopu skontrolovať, či pri aktualizácii skladov nenastal problém.

Unikátny obsah

Unikátny obsah

Aby bol pre zákazníkov výber toho správneho produktu čo najjednoduchší, pracovníci eshopu vytvárajú takmer pre každý tovar vlastný unikátny obsah. Napríklad, pri knihách zhotovujú až 4 fotografie z rôznych uhlov, vďaka ktorým si vie zákazník lepšie predstaviť typ a hrúbku väzby aj jej formát. Rovnako pridávajú link na čiastočné prelistovanie publikácie, anotáciu či priamo časť textu. Pri audioknihách je obyčajne k dispozícii ukážka na vypočutie.

Každý z týchto pilierov stojí na množstve funkcionalít, ktoré pomáhajú zdokonaliť nákupný zážitok zákazníkov na maximum. Navyše nechýba ani dôraz na rýchlosť prehliadania a neustálu dostupnosť eshopu. Práve preto si pri vývoji dávame záležať na technologickej aktuálnosti a zároveň neustálej implementácii nových prvkov.

Ako prebieha na eshope súčasne technologická aktualizácia aj vývoj nových funkcionalít?

Ako prebieha na eshope súčasne technologická aktualizácia aj vývoj nových funkcionalít?

Eshop Zachej.sk prešiel pod správu bart.sk po inom dodávateľovi v roku 2013. Vtedy bol postavený na jazyku PHP, ktorý však mal obrovský technologický dlh a spôsoboval by komplikácie pri plánovanom redizajne.

Po prvotnej analýze sme sa preto, po dohode so zákazníkom, rozhodli prepojiť obchod s frameworkom React a následne naprogramovať API. Riešenie sa v danom čase ukazovalo ako ten najefektívnejší spôsob, ako zlepšiť rýchlosť aj dostupnosť eshopu, a fungovalo až do roku 2019.

Potom však začal React technologicky predbiehať framework Next, ktorý ponúka opäť o čosi vyššiu rýchlosť, dostupnosť aj bezpečnosť. Na základe komunikácie s klientom sa preto naplánovala ďalšia technologická aktualizácia.

Ako sa realizuje výmena technológii?

Samotná výmena technológií prebiehala postupne, po jednotlivých podstránkach. Najskôr sa do nového frameworku prepísali statické stránky, ako Kontakty či informácie o vernostnom programe. Následne sa prerábali funkčne zložitejšie súčasti a na záver košík, ktorý je pre eshop najkľúčovejším prvkom.

Po prepise sa každá stránka či funkcia najskôr nasadila na beta server. Po dôkladnom otestovaní následne plynule nahradila pôvodný obsah, a to bez akéhokoľvek výpadku eshopu. Celkovo trvala výmena frameworkov niekoľko mesiacov. Výsledkom je zlepšenie kľúčových hodnôt stránky, ako pagespeed, alebo optimálnejšie zobrazenie na všetkých prehliadačoch.

Poslednou veľkou technologickou zmenou bolo prepojenie blogu. Ten funguje na administračnom systéme WordPress a dosiaľ bol od hlavného eshopu úplne oddelený. Klient mal však záujem o väčšiu integráciu týchto dvoch systémov, a preto sme navrhli ich prepojenie prostredníctvom API.

Vďaka tomu sa zvýšila rýchlosť blogu a jeho dizajn sa prispôsobil hlavnej stránke. Administrátori navyše získali možnosť odkazovať na jednotlivé, s produktom súvisiace, články priamo z produktovej podstránky. Administrácia blogov však naďalej zostáva v prostredí WordPress-u, vďaka čomu môžu autori naďalej vykonávať svoju prácu tak, ako sú zvyknutí.

Ako sa vylepšuje používateľský zážitok?

Ako sa vylepšuje používateľský zážitok?

Technologické optimalizácie sú niečo, čo sa síce prejaví na rýchlosti stránky či efektívnejšom využívaní jej zdrojov, no zákazníci tieto zmeny postrehnú len minimálne. Práve preto bolo nutné popri výmene frameworkov neustále pracovať aj na dizajne a nových funkcionalitách.

Súčasne preto prebiehal kompletný redizajn eshopu s cieľom zlepšiť UX, teda používateľský zážitok zo stránky. Dizajny jednotlivých súčastí vznikali postupne v bart.sk, následne boli konzultované so zákazníkom, a po schválení otestované a implementované na živú verziu stránky. Dôraz sa kládol najmä na mobilnú verziu, pretože vysoké percento zákazníkov navštevuje eshop práve z mobilných zariadení.

Spolu s redizajnom neustále pokračuje aj implementácia nových funkcionalít, ako je inteligentné odporúčanie produktov, darčeky k nákupu, nová ponuka e-titulov, audiokníh a darčekových poukážok či doručenie nákupu do zahraničia.

Ako spolupracuje vývojársky tím so zákazníkom?

Ako spolupracuje vývojársky tím so zákazníkom?

Takýto intenzívny vývoj eshopu by nebol možný bez stabilného tímu, ktorý pozná jeho technológie a zároveň sa naň dokáže pozrieť očami cieľového používateľa. Na projekte Zachej.sk preto neustále pracujú dvaja full-stack developeri. Okrem samotného vývoja majú na starosti aj analýzu nových funkcionalít a komunikáciu so zákazníkom. Mesačne sa na eshope vykoná objem prác v rozsahu 160 hodín.

Jednotlivé úlohy sú plánované na obdobie dvojtýždňových šprintov. Všetky zadania sú zapísané a obom stranám dostupné v backlogu, kde môže zákazník priebežne sledovať ich vývoj. Obyčajne tu figurujú dva typy úloh. Prioritou sú tie hlavné, tzv. piliére šprintu, ktoré majú pre klienta najvyššiu prioritu. Po ich splnení prichádzajú na rad menšie úlohy s kratšou implementačnou dobou alebo úlohy pre kontrolu a podporu. Každý deň si vývojári zaznamenávajú stav a plánované činnosti a zisťujú, či sú tieto priority správne usporiadané alebo je potrebné niečo upraviť. V prípade potreby prebieha s klientom aktívna komunikácia prostredníctvom chatu.

Úlohy a priority zadáva v prípade tohto projektu priamo klient. Nakoľko sám pracoval v IT prostredí, rozumie technologickým postupom a neustále prichádza s nápadmi, ako eshop skvalitniť alebo optimalizovať. Tieto idey následne tím analyzuje a snaží sa navrhnúť čo najefektívnejšie riešenie, ako ich na projekt nasadiť. V prípade, že je programovanie vlastného riešenia finančne a časovo neefektívne, prípadne prináša zbytočné technologické komplikácie, hľadá tím možnosti implementácie riešenia tretej strany.

Práve vďaka správne nastavenej komunikácii medzi vývojárskym tímom a klientom, ktorý stále hľadá možnosti, ako eshop zlepšiť, patrí Zachej.sk k jedným z najúspešnejších projektov, aké má bart.sk možnosť rozvíjať. Spoločne sa nám totiž darí neustále posúvať tento internetový obchod po všetkých stránkach vpred - od technológie, cez dizajn, až po jednotlivé funkcionality.

Výsledkom je jedinečný nákupný zážitok, ktorý si zákazníci radi zopakujú a neváhajú ho ani pozitívne ohodnotiť. A práve spokojnosť zákazníkov je to, čo v konečnom dôsledku každý rok prináša eshopu ďalšiu a ďalšiu nomináciu na cenu ShopRoka.

Technologické zhrnutie

Najdôležitejšie zapracované moduly
  • Katalóg produktov
  • Parametre produktov
  • Recenzie produktov
  • Kategórie
  • Hromadný export objednávok prepravcovi
  • Tvorba štítkov pre termotlačiareň
  • Synchronizácia platieb s platobnou branou a pri prevode na účet v Tatra banke, VÚB banke a Slovenskej sporiteľni
  • Správa elektronického obsahu - e-knihy, audioknihy, e-časopisy
  • Prehľadné štatistiky
  • Správa používateľov
Použité technológie
  • RESTFUL API - Node.js
  • Databáza - MySQL, Redis, Elasticsearch
  • Frontend - Next.js
  • Server - Nginx
  • CI/CD
  • Monitoring
  • Gitlab
Čo nás v rámci spolupráce čaká?
  • Prepojenie na Depo.sk a AlzaBoxy.
  • Pridanie QR kódov na faktúry.
  • Pravidelné vylepšenia pre zvýšenie pohodlia zákazníkov aj administrátorov.

Ako vníma spoluprácu klient?

Som rád, že som v roku 2014 urobil rozhodnutie zveriť vývoj eshopu Zachej.sk firme Bart. Za tie roky som svoje rozhodnutie ani raz neoľutoval. Ich tím vývojárov je mi stále k dispozícii a aj v prípade problémov cez víkend boli schopní okamžite reagovať. Všetci vo firme Bart sú ľudia na pravom mieste a ja sa na nich môžem spoľahnúť po stránke odbornej, ako aj ľudskej. Verím, že aj v naďalej budeme vedieť spoločne naplniť vízie, ktoré sú pred nami. Na záver by som to celé zhrnul do odpovede, ktorú som nedávno napísal našej hlavnej vývojárke Bianke, na otázku, ako som spokojný so spoluprácou. „Som maximálne spokojný“.

Jozef Ring
Jozef Ring
Chief Executive Officer

Prednáška Jozefa Ringa o redizajne Zachej.sk na podujatí Web meetUP (Máj 2018)

Páči sa Vám ako rozvíjame Zachej.sk? Kontaktujte nás
Napíšte nám 👋
👍 Úspešne odoslané Správa bola úšpešne odoslaná. Čoskoro vás budeme kontaktovať.
😞 Ops! Nastala chyba Správu sa nepodarilo odoslať. Skúste to neskôr.
Načítavanie...