Ako sme vyriešili nárazové nápory na eshop spôsobené aj influencer marketingom
V prípadovej štúdii o eshope vonavydomov.eu sa dozviete
Jedna z aktuálne najpopulárnejších marketingových techník je spolupráca s influencermi. V prípade, ak je nastavená správne (influencer získava napr. percentá z predaja realizovaného na základe nim generovaného obsahu a pod.), môže byť pre eshopy veľmi výhodná.
Stavil na to aj vonavydomov.eu a v spolupráci s marketingovou agentúrou Poppies nadviazal partnerstvo s jednou z najznámejších influenceriek na Slovensku. Okrem kolekcie voňavých olejov pomenovaných podľa influencerky vznikol v rámci spolupráce aj obsah v podobe 24 hodinových Instagram stories.
Jeden z takýchto obsahov bol publikovaný tesne po spustení nami vyvinutého nového internetového obchodu, konkrétne 7. novembra 2022. V tento deň zaznamenal eshop vyše 3,5-násobný nárast tržieb spojený s ešte výraznejším zvýšením návštevnosti.
Obdobný trend zaznamenáva eshop vždy, keď je spustená marketingová kampaň prostredníctvom kanálov influencerky.
Ako hostingovú službu sme pre takmer všetky súčasti eshopu (frondendu, API, databáza) využili cloudové riešenie GCloud. To je výhodné najmä v prípadoch, keď je potrebné jednorazovo zvýšiť priepustnosť servera kvôli nárastu návštevnosti, teda len na zopár dní, nie natrvalo.
Pred očakávaným nárastom návštevnosti je vďaka prehľadnej administrácii cloudu možné niekoľkými kliknutiami navýšiť výkon servera podľa požiadaviek. Následne, po skončení marketingových aktivít, je možné tieto navýšené prostriedky opäť znížiť, čo zníži aj sumu za prevádzkovanie cloudu. Niečo takéto by bolo pri tradičnom necloudovom riešení hostingu realizovateľné len veľmi ťažko.
Slabým miestom eshopu, ktoré spôsobuje pri vyššej návštevnosti na stránke problémy, môže byť nielen serverové zaťaženie, ale aj databáza či emaily. Po analýze sme zistili, že pri vonavydomov.eu zlyháva pri zaťažení systému práve odosielanie správ o zmenách stavov objednávok. Aby sme tomu zabránili, na eshop sme nasadili Mailchimp doplnok Mandrill.
Táto služba sa špecializuje na veľké objemy emailov a po prijatí požiadavky na odoslanie správy z API si sama vyhľadáva a ďalej spravuje využitie SMTP serverov. To zabezpečuje 99,99-percentnú doručiteľnosť správ.
Doplnok navyše ponúka šablónovací systém, ako aj prehľad všetkých odoslaných emailov so štatistikou otvorenosti, možnosťou opätovného zaslania a pod.
Ďalším opatrením, ktoré zabezpečuje, že sa stránka načítava rýchlo aj pri vysokej návštevnosti, je cachovanie nad celým frontendom. Ide o proces ukladania a uchovávania informácií v pamäti, ktorý prispieva k zvýšeniu výkonu stránky ako takej.
Cachovanie prebieha v 10 minútových intervaloch, čo v praxi znamená, že sa stránka nemusí renderovať každému jednému používateľovi. Načíta sa iba prvému z nich a zvyšným sa po dobu 10 minút zobrazí už iba verzia vygenerovaná z cache. Vo výsledku tak eshop pracuje plynule aj pri vysokej vyťaženosti.
Keďže eshop ponúka produkty v relatívne nízkych cenových kategóriách, je pre zákazníkov i prevádzkovateľov obchodu, napríklad vzhľadom na ceny dopravy, výhodnejšie nakupovať vo väčších množstvách. Zníži sa tak samotný počet a frekvencia objednávok, no zachová sa zisk. Aby sme zákazníkov k tomuto kroku motivovali, dali sme im možnosť vyskladať si balíček produktov za zvýhodnenú cenu. Aj vďaka tomu je dnes najpredávanejším produktom práve sada olejov.
Množstvo objednávok vytvorených v krátkom časovom okne, napríklad počas trvania exkluzívnej zľavy, znamená aj väčšiu chybovosť. Administratívni pracovníci eshopu často narážali aj na nesprávne či neúplne vytvorené adresy, čo spomaľovalo proces expedície zásielok. Správne adresy bolo potrebné nanovo vyžiadať od adresátov emailom alebo telefonicky, prípadne sa balík zo zlej adresy vrátil späť.
Tento problém sme vyriešili doplnkom Foxentry. Ten zabezpečuje overenie údajov vo formulároch v reálnom čase. Zadané adresy i firemné údaje validuje voči svojej rozsiahlej databáze. Navyše ponúka predikciu, takže zákazníci nemusia vypisovať všetky údaje a nákupný proces dokončia rýchlejšie.
Aby mali administratívni pracovníci eshopu prehľad o platbách za jednotlivé produkty, implementovali sme do systému naše vlastné riešenie sledovania transakcií. Eshop je prostredníctvom API prepojený s platobnými bránami TatraPay a GoPay.
V prípade úspešnej platby cez tieto brány sa objednávka v administrácii ihneď označí ako uhradená. Ďalšiu možnosť úhrady, platbu prevodom na účet v TatraBanke, sleduje skript, ktorý páruje transakcie s objednávkami a v prípade zhody opäť označuje balíčky ako zaplatené.
Objednávky, ktorých zaplatenie neprebehlo úspešne, sú v administrácii eshopu výrazne farebne odlíšené, čo zabezpečuje vysokú prehľadnosť.
Samotné odosielanie objednávok sme administratívnym pracovníkom eshopu uľahčili vďaka našemu vlastnému riešeniu hromadnej tlače štítkov priamo z administrácie. Systém má tiež predpripravené riešenie pre expedíciu cez všetkých známych dopravcov. Nie je teda potrebné prihlasovať sa osobitne na stránku každej kuriérskej a doručovacej služby - stačí si ich zvoliť v administrácii eshopu.
V prípade eshopu vonavydomov.eu sú IT tímu v bart.sk vopred komunikované prebiehajúce akcie, spolupráce s influencermi, propagácie novej kolekcie, súťaže a pod. IT tím je vďaka tomu pripravený na možný nárast návštevnosti a môže tomu prispôsobiť aj požiadavky na eshop. Zároveň sú IT špecialisti k dispozícii v prípade komplikácií či problémov, a to aj počas sviatočných dní, kedy prebieha často najviac marketingových aktivít.
Takto nastavená komunikácia medzi prevádzkovateľmi eshopu, marketingovou agentúrou Poppies a programátormi v bart-e sa ukázala ako maximálne efektívna. Obchod vďaka správne nastavenej marketingovej stratégii a efektívnemu systému správy eshopu každým mesiacom rastie.
O marketingové aktivity eshopu vonavydomov.eu sa stará agentúra Poppies
Pre spoluprácu s bart.sk sme sa rozhodli na základe odporúčania našej marketingovej agentúry Poppies.sk. Starý eshop už nezvládal nápor objednávok a my sme potrebovali flexibilnejšie riešenie a intenzívnejšiu podporu. V bart-e sme našli obe. IT tím s nami, na základe dohody a plánovania, komunikuje aj mimo pracovných hodín/dní a obchod už nemá problém ani s extrémne vysokou návštevnosťou. Veríme, že sa nám rovnako, ak nie lepšie, bude dariť aj na českom trhu, kde chceme vstúpiť v najbližšom období.